Chór kameralny

Dydaktyczne podstawy kształcenia w zakresie muzyki dawnej w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, praktykowanego w ramach powstałej w 2005 roku Sekcji Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej podporządkowane zostały współczesnym, obowiązującym kanonom edukacji muzycznej, jednakże z czasem – w odniesieniu do praktyki wspólnego koncertowania – wprowadzono dodatkową zasadę, nawiązującą do dawnych relacji mistrz-uczeń. Praktykowanie tej zasady w działalności koncertowej stało się nie tylko istotną metodą edukacyjną, ale otworzyło też drogę do niezwykle wartościowej działalności artystycznej.  W ten sposób zrodził się pomysł powołania mieszanego, nauczycielsko-uczniowskiego zespołu instrumentalnego, specjalizującego się w muzyce dawnej. Od nazwy ulicy, przy której zlokalizowana jest Szkoła, zespół nazwano Collegium Musicum Bednarska.

Wkrótce, z inspiracji dyrektora Szkoły prof. Pawła Skrzypka, obok chóru ogólno- szkolnego w styczniu 2011 roku powstał także chór kameralny. Kierownictwo artystyczne zespołu nazwanego Collegium Vocale Bednarska objął jego współzałożyciel, chórmistrz Szkoły i wykonawca muzyki dawnej Robert Lawrence. W skład zespołu wchodzą entuzjaści kameralnej sztuki wokalnej – uczniowie i absolwenci Szkoły oraz specjalnie zaproszeni profesjonalni chórzyści. Śpiewając wraz z uczniami w zespole kameralnym, w aspekcie wspomnianej praktyki pełnią oni rolę mistrzów. Kierownik artystyczny chóru Robert Lawrence, w przypadku prowadzenia zespołu przez innego dyrygenta lub prowadzenia zespołu przez jednego z muzyków „od instrumentu”, również przyjmuje rolę chórzysty zajmuje miejsce w grupie tenorów. Wszyscy uczniowie zakwalifikowani do chóru kameralnego wokalnie reprezentują odpowiednio wysoki poziom techniczny, mają także duże doświadczenie w śpiewaniu zespołowym i co istotne – są miłośnikami muzyki dawnej. Liczba chórzystów w zależności od wykonywanego repertuaru wynosi od 16 do 25 osób.

Rozpoczęcie działalności grupy Collegium Bednarska, złożonej z dwóch zespołów – orkiestry Collegium Musicum oraz chóru Collegium Vocale, będącej pewnego rodzaju unikatem w polskim szkolnictwie muzycznym, otworzyło możliwości wykonywania wielu różnych dzieł muzyki dawnej, a głównie utworów renesansowych i barokowych. Wśród nich zalazły się dzieła stanowiące szczególnie ambitny cel wykonawczy –  kantaty Johanna Sebastiana Bacha. Już w 2008 roku decyzją dyrektora Skrzypka podjęto próbę wykonania bachowskiej kantaty wyłącznie siłami szkolnymi. 27 marca 2008 roku w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wykonana została przez orkiestrę szkolną z udziałem grupy basso contiuno Sekcji Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej, chór szkolny oraz solistów Kantata BWV 105 „Herr, gehe nicht ins Gericht mit deinem Knecht”. Wraz z powstaniem Collegium Vocale Bednarska w 2010 roku, kierując się zarówno względami artystycznymi jak i dydaktycznymi dyrektor wprowadził zasadę opracowania i stylowego wykonywania jednej kantaty rocznie. Pomysł mógł początkowo wydawać się nieosiągalny, a jednak obecnie zespół może poszczycić się konsekwencją w realizacji tego zamierzenia i w efekcie – corocznym wykonywaniem starannie wybranych kantat. Z punktu widzenia dydaktyki muzyki, a w szczególności – muzyki dawnej – trudno wyobrazić sobie poważniejszą i wspanialszą materię.

Chór występował kilkakrotnie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda  Lutosławskiego w ramach Koncertów Dorocznych ZPSM im. F. Chopina, prezentując kantaty J.S. Bacha wraz z Orkiestrą Barokową Collegium Musicum Bednarska pod kierunkiem Antona Biruli. W kwietniu 2011 roku na Ogólnopolskim Konkursie Warszawska Wiosna Chóralna Robert Lawrence wraz z zespołem otrzymali specjalne wyróżnienie „za udane połączenie dydaktyki z profesjonalnym wykonawstwem muzyki dawnej”. W listopadzie 2011 roku na zaproszenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina chór wziął udział w koncercie nadzwyczajnym Nowe Horyzonty z okazji jubileuszu 200-lecia warszawskiej uczelni. Występował także dwukrotnie w Auditorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego w ramach renomowanego cyklu „200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”. We wrześniu 2015 Chór Kameralny Collegium Vocale Bednarska z ogromnym powodzeniem wziął udział w polskiej szóstej edycji prestiżowego Międzynarodowego Festiwalu Szalone Dni Muzyki w Teatrze Wielkim w Warszawie (La Folle Journee de Varsovie), dając trzy koncerty z kantatami J.S. Bacha wspólnie z Orkiestrą Barokową  Collegium Musicum Bednarska pod dyrekcją Roberta Lawrence i Marka Toporowskiego. Chór regularnie koncertuje także w ramach cyklu Bednarska Baroque w znanych miejscach koncertowych stolicy, takich jak kościół Ewangelicko-Reformowany czy Teatr Collegium Nobilium.

Od początku działalności Collegium Vocale Bednarska wykonane zostały następujące kantaty Johanna Sebastiana Bacha:

– Kantata BWV 29 „Wir danken dir, Gott”
– Kantata BWV 34 „O ewiges Feuer”
– Kantata BWV 57 „Selig ist der Mann”
– Kantata BWV 118 „O Jesu Christ, mein’s Lebens Licht”
– Kantata BWV 191 „Gloria in excelsis Deo”
– Kantata BWV 192 „Nun danket alle Gott”

W chórze Collegium Vocale Bednarska od momentu jego założenia na początku 2011 roku śpiewali:

SOPRANY :
Natalia Aliszewska
Katarzyna Bienias
Karolina Błachnia
Monika Bugajny
Arletta Burzyńska
Dagny Czajkowska
Zofia Czaplińska
Mirosława Florczak
Justyna Iwancz
Urszula Janowska
Anna Jasińska
Kinga Jaskowska
Aneta Kapla
Katarzyna Kalisz
Natalia Kawałek
Marcelina Krawczak
Karolina Lorenc
Magdalena Mórawska
Zuzanna Ostromęcka
Magdalena Piekarczyk
Anna Potyrała
Anna Przybysz
Ewa Sitarska
Zofia Skowron
Julia Starostecka

ALTY :
Agnieszka Baliszewska
Agnieszka Dzwonkowska
Małgorzata Korzeniewska
Katrzyna Lipińska
Weronika Mutrynowska
Maria Ostalska
Agata Puk
Barbara Rosłon
Ewa Smerecka
Agnieszka Sobota
Agnieszka Symela
Ewa Szpotakowska
Stefania Szwalbe
Martyna Szymczak
Elżbieta Warcaba
Eunika Wilczyńska

TENORY :
Andrzej Borzym jr
Maurycy Brenner
Dominik Czernik
Michał Dąbrowski
Tomasz Domański
Jakub Grabowski
Mateusz Grzyb
Marcin Jaskowski
Paweł Kowalewski
Krzysztof Kowalski
Robert Lawrence
Mateusz Mickiewicz
Rafał Pilzak
Adam Sławiński
Adrian Szczepański
Maciej Turlejski
Sławomir Urmański
Rafał Żurek

BASY :
Paweł Choina
Michał Dawidziuk
Michał Garwoliński
Karol Gniazdowski
Mateusz Gramburg
Adam Kaczyński
Marcin Koźbiał
Andrzej Lewandowski
Dominik Mazan
Paweł Mężydło
Piotr Pieron
Piotr Sowa
Piotr Stawarski
Bartłomiej Śliwa


WYKAZ KONCERTÓW CHÓRU KAMERALNEGO COLLEGIUM VOCALE BEDNARSKA

2015/16

25.09.2015
Teatr Wielki, Sala Kalejdoskop
Festiwal Szalone Dni Muzyki (La Folle Journee de Varsovie)
J.S. Bach – Kantata 34 O ewiges Feuer
J.S. Bach – Kantata 118b O Jesu Christ, mein’s Lebens Licht
J.S. Bach – Kantata 191 Gloria in excelsis Deo
Wyk. Katarzyna Kalisz- Kędziorek – sopran,
Marcin Gadaliński – alt, Paweł Kowalewski – tenor,
Jan Bukowski – bas, CVB, CMB, dyr. Marek Toporowski

26.09.2015
Teatr Wielki, Sala Turkusowa (Sala Kameralna im. E. Młynarskiego)
Festiwal Szalone Dni Muzyki (La Folle Journee de Varsovie)
J.S. Bach – Kantata 34 O ewiges Feuer
J.S. Bach – Kantata 118b O Jesu Christ, mein’s Lebens Licht
J.S. Bach – Kantata 191 Gloria in excelsis Deo
Wyk. Katarzyna Kalisz- Kędziorek – sopran,
Marcin Gadaliński – alt, Paweł Kowalewski – tenor,
Jan Bukowski – bas, CVB, CMB, dyr. Marek Toporowski

27.09.2015
Teatr Wielki, Sala Kalejdoskop
Festiwal Szalone Dni Muzyki (La Folle Journee de Varsovie)
J.S. Bach – Kantata 34 O ewiges Feuer
J.S. Bach – Kantata 118b O Jesu Christ, mein’s Lebens Licht
J.S. Bach – Kantata 191 Gloria in excelsis Deo
Wyk. Katarzyna Kalisz- Kędziorek – sopran,
Marcin Gadaliński – alt, Paweł Kowalewski – tenor,
Jan Bukowski – bas, CVB, CMB, dyr. Marek Toporowski

2014/15

29.11.2014
Kościół Ewangelicko – Reformowany, al. Solidarności 74
Koncert z cyklu Bednarska Baroque
J.S. Bach – Kantata 34 O ewiges Feuer
J.S. Bach – Kantata 118b O Jesu Christ, mein’s Lebens Licht
J.S. Bach – Kantata 191 Gloria in excelsis Deo
Wyk. Katarzyna Kalisz- Kędziorek – sopran,
Marcin Liweń – alt, Paweł Kowalewski – tenor,
Piotr Pieron – bas, CVB, CMB, dyr. Robert Lawrence

22.03.2015
Auditorium Maximum UW
Cykl 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego
J.S. Bach – Kantata 29 Wir danken dir, Gott
J.S. Bach – Kantata 118b O Jesu Christ, mein’s Lebens Licht
J.S. Bach – Kantata 34 O ewiges Feuer
Wyk. Anna Potyrała – sopran, Marcin Gadaliński – alt,
Paweł Kowalewski – tenor, Jan Bukowski – bas, CVB, CMB
Anton Birula – prowadzenie

2013/14

1.02.2014
Teatr Collegium Nobilium, ul. Miodowa 22/24
Koncert z cyklu Bednarska Baroque
J.S. Bach – Kantata 118b O Jesu Christ, mein’s Lebens Licht
J.P. Rameau – Les Sauvages (rondo z opery Les Indes Galantes)
Wyk. Anna Warakomska – sopran, Michał Garwoliński – baryton,
CVB, CMB, Anton Birula – prowadzenie

2012/13

24.11.2012
Kościół Ewangelicko – Reformowany, al. Solidarności 74
Koncert z cyklu Bednarska Baroque
J. S. Bach – Kantata 57 Selig ist der Mann
Wyk. Zofia Skowron – sopran, Piotr Kędziorek – baryton
CVB, CMB, Anton Birula – prowadzenie

22.03.2013
Studio Koncertowe Polskiego Radia  im. W. Lutosławskiego
Koncert Doroczny ZPSM im. F. Chopina w Warszawie
J. S. Bach – Kantata 34 O ewiges Feuer
Wyk. Kacper Szelążek – alt, Paweł Kowalewski – tenor,
Michał Justa – bas, CVB, CMB, Anton Birula – prowadzenie

2011/12

30.11.2011
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
200 lat UMFC Nowe Horyzonty
J. S. Bach – Kantata 192 Nun danket alle Gott
Wyk. Katarzyna Kalisz – sopran, Piotr Kędziorek – baryton,
CVB, CMB, Anton Birula – prowadzenie

24.03.2012
Studio Koncertowe Polskiego Radia  im. W. Lutosławskiego
Koncert Doroczny ZPSM im. F. Chopina w Warszawie
J. S. Bach – Kantata 191 Gloria in excelsis Deo
Wyk. Katarzyna Kalisz – sopran, Paweł Kowalewski – tenor,
CVB, CMB, Anton Birula – prowadzenie

29.04.2012
Auditorium Maximum UW
Cykl 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego
J. S. Bach – Kantata 192 Nun danket alle Gott
J. S. Bach – Kantata 57 Selig ist der Mann
J. S. Bach – Kantata 191 Gloria in excelsis Deo
Wyk. Katarzyna Kalisz – sopran (BWV 192), Zofia Skowron – sopran (BWV 57, 191 i 192), Paweł Kowalewski – tenor (BWV 191), Piotr Kędziorek – baryton (BWV 57 i 192),
CVB, CMB, Anton Birula – prowadzenie

2010/11

2.04.2011
Studio Koncertowe Polskiego Radia  im. W. Lutosławskiego
Koncert Doroczny ZPSM im. F. Chopina w Warszawie
J. S. Bach – Kantata 192 Nun danket alle Gott
Wyk. Bożena Bujnicka – sopran, Piotr Kędziorek – baryton,
Chór Kameralny Collegium Vocale Bednarska (CVB),
Orkiestra Barokowa Collegium Musicum Bednarska (CMB),
Anton Birula – prowadzenie

3.04.2011
PSM I st. Nr 2 im. F. Chopina w Warszawie, ul. Namysłowska
Konkurs Warszawska Wiosna Chóralna
J. S. Bach – Kantata 192 Nun danket alle Gott (fragmenty)
Wyk. CVB, CMB, dyr. Robert Lawrence