Chór

Chór ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie kontynuuje chlubne tradycje chóralne Szkoły Muzycznej, założonej w 1883 roku przy Warszawskim Towarzystwie Muzycznym za prezesury Stanisława Moniuszki. Od samego początku istnienia w Szkole działała klasa śpiewu chóralnego, prowadzona – obok klasy śpiewu solowego – przez wybitnego dyrygenta i kompozytora, Piotra Maszyńskiego. W czasach międzywojennych chór był zawsze chlubą Szkoły i można przypuszczać, że w zmniejszonym składzie przetrwał lata okupacji. W okresie powojennym Chór Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina przez ponad ćwierć wieku prowadzony był przez wybitnego chórmistrza i znakomitego pedagoga Romualda Miazgę, pod którego batutą dał szereg świetnych koncertów, wśród których na szczególną uwagę zasługuje znakomity występ w ramach jubileuszowego koncertu 100-lecia Szkoły w Filharmonii Narodowej, w którym między innymi chór prawykonał „Bonjour Monsieur Chopin” Mariana Sawy

Od 1994 roku Chór Szkoły pracuje pod kierunkiem Roberta Lawrence i prowadzi aktywną działalność koncertową. Występował m.in. w Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina i UMFC, Muzeum Narodowym, Muzeum Niepodległości, Muzeum im. Jana Pawła II, Łazienkach Królewskich, na Zamku Królewskim w Warszawie. Pod tym kierunkiem Chór występował też w wielu festiwalach odnosząc liczne sukcesy, m.in. w Festiwalu Chórów Szkół Muzycznych w Ciechanowie zdobył trzykrotnie nagrodę Starosty Ciechanowskiego, czterokrotnie nagrodę Prezydenta Ciechanowa oraz wielokrotne wyróżnienia za wysoki poziom wykonanego programu. Robert Lawrence otrzymał liczne nagrody dla najlepszego chórmistrza. W maju 2014 na Festiwalu Chórów Szkół Muzycznych w Siedlcach Chór zdobył Srebrny Dyplom Festiwalu.

Z ważniejszych wydarzeń artystycznych w historii Chóru ZPSM im. F. Chopina w ostatnich latach należy wymienić:

– prawykonanie utworów chóralnych Mariana Sawy ku czci św. Brata Alberta, patrona  twórców kultury (Laus Deo, Ecce homo), napisanych specjalnie przez kompozytora na zamówienie Chóru (2000)

– występ w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego z utworami Piotra Perkowskiego dla dzieci i młodzieży w ramach ogólnopolskich obchodów stulecia urodzin kompozytora – koncert transmitowany przez Polskie Radio (2001)

– wykonanie barokowego oratorium Dialogus de Judith et Holoferne Kaspara Förstera (2002)

– koncerty z Mszą Koronacyjną W. A. Mozarta (2002) i Mszą Nelsońską J. Haydna (2003) we współpracy z Nową Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego

– występ na dużej scenie Teatru Wielkiego w Warszawie podczas Wielkiej Gali Kolęd w ramach Międzynarodowego Festiwalu Europejskie Dni Muzyki Chóralnej (2003)
– udział w międzynarodowym festiwalu muzyki chóralnej Rassegna Corale d’Anaunia delle Val di Non we Włoszech (2004)

– występ na prestiżowym festiwalu Musica Sacra w Katedrze Praskiej w Warszawie (2005)

– koncert muzyki chóralnej Benjamina Brittena i Mariana Sawy w Filharmonii Narodowej (2005)

– koncert w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na zaproszenie Towarzystwa im. M. Sawy z muzyką chóralną a cappella z okazji 70. rocznicy urodzin kompozytora (2007)

– udział w Koncercie Nadzwyczajnym Uczniowie i Nauczyciele w Filharmonii Narodowej z Missa brevis d-moll W.A. Mozarta wspólnie z Orkiestrą ZPSM im. F. Chopina pod batutą Sławka A. Wróblewskiego oraz Scherzi Musicali C. Monteverdiego we współpracy z Sekcją Muzyki Dawnej pod kierunkiem Urszuli Bartkiewicz) (2007)

– wykonanie Małej Liturgii Prawosławnej Romualda Twardowskiego na Koncercie Jubileuszowym z okazji 80. urodzin kompozytora (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, dyr. Sławek A. Wróblewski), 2010

– udział w koncercie na zaproszenie Katedry Kompozycji UMFC (2011) – w programie utwory sakralne Alicji Gronau i Miłosza Bembinowa (m.in. prawykonanie kompozycji Wielki Tydzień na dowolny zespól wokalny i perkusję Alicji Gronau)

– wykonanie polichóralnego psalmu Alleluja! Lobet den Herren SWV 38 Heinricha Schütza na koncercie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego wspólnie z solistami, zespołem puzonów barokowych i orkiestrą Collegium Musicum Bednarska (2012)

– występ na koncercie Kolędy Europy z udziałem wybitnego kompozytora, chórmistrza i wokalisty, Philipa Lawsona – barytona zespołu The King’s Singers, na zakończenie kursu mistrzowskiego Philip Lawson Masterclass, m.in. wykonanie utworu Make We Joy na chór dziewczęcy i harfę autorstwa Philipa Lawsona (2013)

– prawykonanie kolęd polskich na solistów, chór i orkiestrę smyczkową w aranżacji Edwarda Sielickiego pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego – cztery koncerty na Zamku Królewskim w Warszawie (2015).

Od 2011 roku, z inicjatywy dyrektora Szkoły prof. Pawła Skrzypka w ZPSM im. F.Chopina działa także Chór Kameralny Collegium Vocale Bednarska, składający się z entuzjastów kameralnej sztuki wokalnej – uczniów, absolwentów i specjalnie zaproszonych profesjonalnych wokalistów, powstały z myślą o stylowym wykonawstwie muzyki dawnej. Koncertu chóru kameralnego, prowadzonego również przez Roberta Lawrence, odbywają się we współpracy z orkiestrą barokową szkolnej Sekcji Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Collegium Musicum Bednarska.